Det här bli nästan som ett ’trött på prylar’-inlägg, fast inte riktigt. Denna vecka är vi trötta på oredan i datorn. Jag som precis bytt till en ny dator har äntligen fått ordning på allt – oj så skönt!
Här kommer mina hetaste tips:
- Gå in och avregistrera dig från alla reklammail, veckobrev och liknande. Oftast finns det en länk att följa i mailet där man sen enkelt kan avregistrera sig. Annars – skicka allt rakt ner i skräppostkorgen. Förr eller senare hajar din mail att det är just där skiten hör hemma. Voilá – helt plötsligt slipper man 40 nya mail om dagen.
- Gå igenom din hårddisk/externa hårddisk och ta en rejäl funderar över allt du sparat. Rensa bland bilder (ta bort alla dåliga etc), ta bort filmer/teveserier du redan sett och antagligen inte kommer se igen (det är ju trots allt inte så att de försvinner för alltid – de går alltid att få tag på igen), rensa bland gamla dokument eller sammanför olika snarlika dokument. Styr upp allt fint i mappar med rätt sak på rätt plats (under rätt mappnamn, så slipper du leta efter saker i framtiden).
- Bloglovin’ är något jag använder för att hålla koll på alla bloggar jag läser. Supersmidigt att använda och jag slipper 400 olika länkar i ”favoriter”-fältet.
- På tal om internetfavoriterna – jag antar att du är ganska lik mig och sparar på alla möjliga och omöjliga länkar. Butiker som säljer allt från himmel till jord, böcker man vill läsa, filmer man vill se, ett specifikt blogginlägg etc. Nu när jag bytte dator raderade jag ALLA sådana gamla favoritlänkar. Såhär en två veckor senare har jag inte saknat någon av dem, och det betvivlar jag att jag kommer göra i framtiden. Ungefär som att göra sig av med en ihoptejpad kartong som stått i förrådet i flera år – det man inte vet det lider man inte av!
- Flera av er tipsade mig om att börja använda Pinterest för att slippa spara hem en massa bilder på datorn. Jag vet inte riktigt om jag ska tacka för tipset, för jäklar vad tid jag lagt ner på den sajten. MEN, oavsett, så är den liksom Bloglovin’ sjukt enkel och smidig, och jag har glädjande nog inte sparat hem en endaste bild på datorn sen dess! (och ja, det är klart jag tackar för tipset! Grym sajt, det är bara det att typ tre kvällar av mitt liv försvann genom att sitta och re-pinna bilder…)
- Ett annat tips för att slippa en massa favoriter-länkar är att skapa några dokument på skrivbordet, som heter just det som du brukar favoritlänka. Till exempel: ”böcker att läsa”, ”saker att köpa” etc. Fyll på där med enbart ren text eller också länkar varteftersom.
- För er som är boknördar liksom jag själv rekommenderar jag Boktipset för att hålla koll på vad man läst + vad man vill läsa.
- Inne på er mail: skapa mappar för olika typer av mail. Exempel kan vara: ”jobbet”, ”biljetter”, ”sjukvård” etc. På så vis riskerar man inte att tappa bort ett viktigt mail när man väl behöver det.
Seså, kasta in alla era finurliga data- och webbtips i kommentatorsfältet!