På senare tid i mitt blogg- och Instagramflöde (för att inte tala om Pinterest) är det ett himla fokus på förvaring och organisering av prylar. Det lustiga är att jag skrev om exakt detta för typ ett år sedan: Sluta förvara & organisera dina prylar!
Så det måste helt enkelt vara något med säsongen och skiftet från vinter till vår, som gör att vi får ett extra behov av att sortera upp och förvara smart. Rent övergripande tycker jag givetvis att det är smart att förvara saker smart. Kläder i garderoben, glas i köksskåpen och sängkläder i linneskåpet. Den där typen av prylar som vi alla har (och har ett behov av) samt att vi har mer än ett enda exemplar. På senare tid tycker jag dock att fokus verkar ha gått från övergripande kategorier till väldigt nischade områden: ”så här förvarar du dina sladdar” och ”så här organiserar du posten”.
Jag är i vanlig ordning av åsikten att det är bättre att skala av, för då behöver du inte organisera lika mycket. Jag vill inte vara den som är den, men hur mycket sladdar som inte används regelbundet har människor? Jag är ju långt ifrån en tekniknörd så jag äger väldigt få tekniska prylar som kräver laddning, men helt ärligt: förutom lampor (som alltså alltid sitter med sladd i eluttaget) äger jag i mitt hem fyra prylar som kräver sladd: en dator, ett mobilt bredband, en mobiltelefon och en hårfön (inbyggd sladd så den räknas knappt). Alltså inget som kräver organisering för att jag ska veta vilken sladd som hör till vilken pryl, eller ens att jag behöver engagera mig i att varken leta efter eller förvara sladdarna på något smart sätt.
Men mest av allt är jag lite chockad över rekommendationer för hur man sorterar upp sin post, och då framför allt ens räkningar. Jag har läst igenom tipsen, kliat mig i huvudet och räknat på fingrarna – och jag får ändå inte ihop det. Det enda jag kan komma fram till är att om räkningarna är så många att du inte kan hålla reda på dem eller betala dem direkt (hej internetbanken i mobilen!) när du hämtat posten, ja, då är det kanske inte en organisering av posten som är där skon klämmer, utan man kanske bör tänka om långt innan dess att det ska krävas organisering. För att exemplifiera med mig själv som nidbilden av singelhushåll med medveten konsumtion som agenda så har jag extremt få pappersfakturor att betala. Större delen av de saker jag betalar regelbundet går på autogiro eller e-faktura, dvs sköter sig själva mer eller mindre automatiskt i mobilbanken: CSN-avbetalning, personförsäkring, mobilräkning, bredbandsräkning. Genom digital brevlåda får jag en gång i kvartalet elräkningen, och resten kommer som pappersfaktura: det vill säga hyran, och hemförsäkringen en gång om året. Lägg här till 1 eller max 2 ”konsumtionsfakturor”i månaden som exempelvis kurslitteratur, kläder eller hudvård som jag köpt på nätet.
Mer än så är det inte, och jag kan inte föreställa mig att något är smidigare än att antingen 1) knappa in pappersräkningar direkt i mobilen när man får dem, eller 2) lägga dem i en hög och betala den högen med papper en gång i veckan. Det hela hänger såklart helt enkelt på att redan från början se till att lägga in viktiga utgifter som autogiro eller e-fakturor, och sedan inte dra på sig för många fasta avgifter och utgifter som ska betalas regelbundet. Prenumerationer på det ena med det tredje, dubbelförsäkringar som inte är nödvändiga, extrema mängder konsumtion taget på faktura, gymkort som inte används, och så vidare. Nu är jag troligtvis ett väldigt dåligt exempel även på ett klassiskt singelhushåll mest för att jag lever exceptionellt snålt just för stunden, men för att komma till poängen: om du har så mycket av någonting att du behöver organisera det – ja, då kanske du har för mycket. Lite av en minimalismens kärna: skala av, tagga ner – och få tid och energi över till något annat.
(och jag hoppas alla nu räknat efter i huvudet och konstaterat hur många pappersräkningar ni har?)