Måndag igen, och ännu ett bra tillfälle att ta upp det här med hur miljöfrågan blivit, som Hemma hos Kikan skriver i ett relativt nytt inlägg, en OS-gren där man banne mig inte ska få nån cred för att man gör bra saker eller vill göra bättre – man ska ju givetvis göra exakt som någon annan gör som tror sig ha hittat den perfekta vägen:
Någon efterfrågar ekologiskt kött och får slängt i ansiktet att hen borde bli vegan för äter du kött är du INTE miljövänlig. En annan undrar om det finns ekologisk välling att köpa och blir överöst med recept på hur man kokar egen samt får en moralpredikan om huruvida man vill förgifta sina barn med halvfabrikat. En tredje frågar om det ekologiska schampot hen såg på ICA är bra och får till svar att det bästa är att sluta tvätta håret helt för det har den som svarar gjort och det är såååå bra.
Jag tycker citatet ovan från Kikan är så himla träffande, oavsett var scenariot utspelar sig. Visst, i grupper på FB och i vissa bloggar är jargongen tydligare, men den dyker upp lite här och var och det känns tyvärr som om det blir allt vanligare. Jag tycker Ekoenkelt är grymt förskonad från folk som ska hacka på andras alternativ (ni är så jädra fina i kommentarer både till mig och till andra hela tiden att hela bloggen känns som undantaget som bekräftar regeln angående nättroll) men tendenserna till att trycka ner folk istället för att lyfta upp dem/vara behjälplig blir tyvärr allt vanligare oavsett sammanhang.
En hållbar livsstil kommer alltid se olika ut för alla olika människor. Hur vi kan leva hållbart beror på vår familjesituation, vår bostad, vårt jobb, vår umgängeskrets och våra intressen. Och jag är helt övertygad om att alla, oavsett förutsättningar, kan hitta sin hållbara livsstil bara de är intresserade. Så länge man utgår från sig själv så kan det bli hållbart – det är precis samma sak som att en kortvarig diet må ge resultat men det är mer eller mindre omöjligt att leva ett gott liv resten av livet om man ska gå på dieten för evigt.
Jag sitter var och varannan dag och tar bort negativa kommentarer från Ecospheres reklambilder. Fine om folk vill kommentera om att de inte gillar kläderna (det har faktiskt hänt en gång, och jag är oerhört fascinerad över att den här personen orkade ta sig tiden att kommentera på ett sponsrat FB-inlägg om att ”byxorna är fula”, så den kommentaren fick vara kvar, såklart). De kommentarer jag tar bort är alla som rör body shaming, helt oavsett. I början bemötte jag dem, men helt ärligt så orkar jag inte längre. Vad ger folk rätten till att kommentera negativt om andra människors kroppar? Ja, alla mina varumärken tenderar till att ha modeller som är ”smala”, vilket beror på att det är de modellerna man hittar hos agenturerna. Det är inget vi ändrar på över en dag, men det går åt rätt håll, dvs att många olika typer av kroppsformer får vara med. Men inte tusan tänker jag låta dessa negativa kommentarer få spridning ihop med mina inlägg – jag fattar inte hur de som jobbar som modeller står ut med all negativitet. Jag vet hur dåligt jag själv skulle må om någon vräkte ur sig att jag inte borde vara med på bild för att jag är ohälsosam och en dålig förebild utifrån deras synsätt – och trots det figurerar jag ibland på bilder hos Ecosphere och håller tummarna för att ingen ska orka ta sig tiden att vara elak.
Samma typ av negativa, åt ”mansplaining” hållet, kommentarer dyker ofta upp i forum. Jag älskar forum, ett grymt bra sätt att lära sig av varandra. Jag är med i ett e-handelsforum, vilket är guld värt när man vill fråga mer erfarna företagare om tips och råd om allt mellan himmel och jord. Där stöter man tyvärr allt för ofta på följande scenario: jag frågar om röd eller blå är bästa alternativet. Några svarar röd, en övervägande del svarar blå. Tack – då har jag det i bakhuvudet när jag ska ändra färgen. Men en tredje och en fjärde person svarar istället med att läxa upp mig i att den där cirkeln såklart borde vara en fyrkant osv osv. Ett fiktivt problem detta såklart, men ack så vanligt. Jag minns ex. den plattformsleverantör som – utan att ha en aning om min nuvarande situation – hävdade att de skulle kunna dubbla min konverteringsgrad (ett väldigt kaxigt påstående). Tack och hej sa jag direkt, och valde en leverantör som istället tog sig tiden att sitta och snacka med mig och hitta en bra lösning för mig, baserat på hur min situation faktiskt ser ut.
Hur kommer vi ifrån detta evinnerliga kastande av negativitet omkring oss? Visst att man kan – och i många fall ska – rätta kunskapsluckor osv. Men i exemplen ovan så är ju negativiteten baserad på en enda individs uppfattning om hur något ska vara/gå till/vad som är korrekt. Som i mitt inlägg om tvättnötter här om dagen – JAG tycker att de funkar fantastiskt bra för mig och för min tvätt. Med det sagt att jag inte kan svära på att de funkar lika bra för dig, för när jag spiller kaffe så spiller du tomatsås och vips så har vi helt olika situationer att hantera, och för mig är det helt okej att man istället använder ett miljömärkt tvättmedel om man upplever att det funkar mycket bättre. För jag kan ju alltid enbart relatera till mitt eget sätt att leva hållbart på, som givetvis är anpassat till min livssituation, mina mål, mina drömmar och mina intressen.
Nä, måndag och en helt ny vecka: In och läs Kikans inlägg, och sprid sen lite pepp omkring er! Vi är alla lite för snabba på att hacka på andra istället för att se till oss själva först och dessutom orka ta in andras situationer. Jag har skrivit om det här med pekpinnar förr, och även om negativiteten på nätet. Och tyvärr tror jag inte att det här var sista gången..