Idag är det White Monday – och vad i hela fridens namn är det, kan man undra?
Jo: ett gäng svenska företag har gått ihop för att skapa en motpol till Black Friday. För på fredag är det dags för Black Friday, det event som forskare kopplar samman med köphets, konsumtionshysteri och som tyvärr spär på en allt mer kapitalistisk värld. Så nu har ett gäng cirkulär ekonomi-företag gått ihop (och jag, i egenskap av både Ekoenkelt och Ecosphere) med fokus på att lyfta fram alternativ inom nykonsumtion, där fokus ligger på cirkulär ekonomi och samarbete. Vi vill helt enkelt belysa mer långsiktiga alternativ för konsumenterna.
Problemet med Black Friday är att både privatpersoner och butiker blir stressade: konsumenter handlar mer och mer, och gärna saker man inte alls hade tänkt köpa innan men som nu blev så billiga eller fick ett så bra erbjudande att man inte kan låta bli. Och butikerna i sin tur måste hänga på och skapa en massa erbjudanden – annars förlorar man kunder som istället går till konkurrenterna. Många butiker tvingas sälja saker till förlust bara för att kunna haka på med ett bra erbjudande, vilket blir fullkomligt vansinnigt och skapar ett ohållbart företagsklimat.
Vad leder detta till? Överkonsumtion. Vi behöver vända på steken, och konsumera medvetet, hållbart, byta tjänster och produkter – ja, helt enkelt köra en medveten motsats till Black Friday. Och det var så White Monday skapades! Tanken är alltså att istället locka med alternativ till nykonsumtion och överkonsumtion, till exempel att man lagar ett par byxor till rabatterat pris. Istället för att armbåga sig fram i jakt på bästa erbjudandet under Black Friday, är tanken med White Monday att vi istället jobbar ihop.
Jag skrev redan förra året om att jag som företag inte vill ha något att göra med Black Friday- karusellen. Som om det inte räckte med att så många redan överkonsumerar, handlar billigt, billigt, billigt (<- läsvärt inlägg), eller impulsköper saker som aldrig blir använda, så har vi gått och dedikerat en hel dag till detta beteende:
Idag är det Black Friday och jag erbjuder inga crazy deals på några produkter alls, så du slipper erbjudanden på grejer du varken vill ha eller behöver. För det är ju så att allt i butiken kostar som det gör av en anledning: ekologiska material, etisk produktion, grym kvalitet, fantastisk design, många arbetstimmar bakom handgjorda produkter – grejerna kostar helt enkelt det som de är värda.
Det går att läsa hela mitt inlägg om Black Friday HÄR. Och precis som jag skrev förra året, så är det inte några rabatter här och där som är problemet:
jag har inga problem med reor, erbjudanden eller liknande. Jag vet ju själv som företagare att det ibland är jäkligt värt: kanske behöver man bli av med lite hyllvärmare, kanske behöver man få in lite snabba pengar, kanske vill man bara erbjuda en schysst deal så att studenter eller andra med en lite mer skral ekonomi kan ha råd med något schysst. Men ska jag rea eller slänga iväg ett erbjudande så vill jag göra det på mina egna villkor och vid utvalda tillfällen, och inte för att hela världen ska försättas i en galen hysteri för en dag (eller en hel helg, eller en hel vecka, som det ser ut som hos vissa).
Nu håller jag tummarna för att White Monday sprids rejält under dagen, och att fler får upp ögonen för företag som tänker lite annorlunda och vill bidra till en lite schysstare värld! Mer info om White Monday hittar ni HÄR, och om ni vill spana in alla samarbetspartners hittar ni dem HÄR, och deras motpolserbjudanden hittar ni HÄR.