- REKLAMSAMARBETE MED REPAMERA
Äntligen nytt år och dags för en nystart, och även om du inte är den som kör nyårslöften så tycker jag att man oavsett kan lägga till ett ”reparera mera” som mål för det nya året! Så jag har slagit mig ihop med Repamera för att peppa lite extra kring just detta.
Personligen köper jag relativt dyra kläder (hållbart mode kostar ju lite mer), med planen att älska och äga plaggen så länge som bara möjligt. Sen är det ju dock så att man tämligen oavsett sliter en hel del på grejerna: långvarigt slitage från användning, till exempel, eller så råkar man fastna i något och plagget går sönder. Jag blir lika butter varje gång jag har sönder något, för det påverkar ju hela min plan för garderoben och eventuella nyinköp.
Jag har under årens lopp blivit väldigt bra på att låta en skomakare rädda mina skor, men har varit lite vilsen med just trasiga kläder. Vart går man egentligen? Finns det skräddare och sömmerskor som reparerar till en rätt rimlig peng? Kommer jag få en enorm nota när allt är klart (det vill säga: är det ens ekonomiskt försvarbart att försöka laga?) Vart i hela fridens namn finns närmsta skräddare? Jag vet ju också att om jag själv plockar upp nål och tråd så kommer jag bara förstöra plagget ännu mer..
Och det är HÄR Repameras härliga affärsidé kommer in: de fixar reparationen åt dig!
Hur enkelt som helst: man beställer en viss typ av reparation på hemsidan (till exempel jeans, en jacka, knappar eller dragkedjor – eller så kan man välja att sy in eller upp ett plagg!). Priserna varierar mellan 49 och 549 kronor beroende på hur avancerad lagning det är. Man får hem en förfrankerad påse där man stoppar i sitt/sina klädesplagg, och sen postar man påsen. Hem kommer efter två-tre veckor ett reparerat plagg! Personlig ansträngning: minimal.
För alla er som liksom jag brukar ha en påse hemma i garderoben med saker som ska lagas är det här lite av en dröm. Grejerna blir lagade, priserna är verkligen rimliga, och hela processen är vansinnigt smidig. Jag har testat genom att skicka in en gammal trotjänare till Repamera: en skaljacka från Fjällräven som jag köpte för ungefär 13 år (!!) sedan. Den är min ”go to” jacka när jag inte vet vad jag ska ha på mig: ni vet när det är snurriga temperaturer och väderlekar, eller väldigt oklart vilken aktivitet man ska göra. Ut i skogen? Gå på lokal men vädret är lite sådär? Gå en promenad? Gå till mataffären? Ja, den här gamla jackan är alltid det enklaste alternativet. Den har hållit sig fin under årens lopp men nu drabbats av typiska slitage: sömmar som börjar ge med sig, och hål vid dragskon, till exempel. Helt enkelt så har den funkat att använda, men med ett överhängande mörkt moln av att ge med sig fullständigt en vacker dag när alla sömmar släpper på samma gång.
Bilderna är två exempel på ett gäng olika sånadär små hål och slitningar. Ni som känner till den här typen av jacka vet också att man som amatör inte har superlätt för att sätta några stygn i det rätt sträva materialet, därav extra tacksamt med proffshjälp. Sagt och gjort: jag stoppade jackan i en påse och fick rätt omgående tillbaka den igen:
Bilden ovan till höger visar lagningen på de största hålen, som sitter precis vid dragskon. Sen ska det erkännas att jag tappert letade efter de andra små lagningarna men inte ens kunde hitta dom, vilket får tala för sig själv som ett gott betyg. Jackan är hel igen och förutom de allra största slitagen som nu blivit lagade kan man knappt se att den varit särskilt sliten från första början!
Tjoho! En nyreparerad och fräsch jacka landade hemma hos mig och miljövinsten är given. Faktum är att om man lyckas förlänga livet på ett klädesplagg med 9 månader extra så reducerar man avtrycken från koldioxid, avfall och vatten med cirka 20-30% per styck. Därav varför det är så viktigt att konsumera medvetet, hållbart – och långsiktigt!
En liten vinst för klimatet och en fungerande jacka – jag är hur nöjd som helst! Så var inte för hårda mot trasiga plagg när ni rensar garderoben nästa gång: de kan ju faktiskt få hänga med en stund till med rätt omtanke. Henning (som grundade Repamera) och Sofie som driver Repamera är dessutom upphovsmakarna bakom #WhiteMonday – motpolen till Black Friday som ni kunde läsa om här på bloggen för ett tag sen!
- Och ni som läser bloggen får dessutom lite rabatt! Ange koden ’EKOENKELT’ i kassan så blir reparationen 15% billigare!